Mari beri sokongan

26.8.10

Peringatan Allah terhadap manusia


LIMA WASIAT

Dari Nabi Muhammad s.a.w., "Pada waktu malam saya di-israkkan sampai ke langit, Allah s.w.t. telah memberikan lima wasiat, antaranya :

· Janganlah engkau gantungkan hatimu kepada dunia kerana sesungguhnya Aku tidak menjadikan dunia ini untuk engkau.


· Jadikan cintamu kepada-Ku sebab tempat kembalimu adalah kepada-Ku.


· Bersungguh-sungguhlah engkau mencari syurga.
· Putuskan harapan dari makhluk kerana sesungguhnya mereka itu sedikitpun tidak ada kuasa di tangan mereka.
· Rajinlah mengerjakan sembahyang tahajjud kerana sesungguhnya pertolongan itu berserta qiamullail.

TUJUH PERKARA
Ibrahim bin Adham berkata, "Telah datang kepadaku beberapa orang tetamu, dan saya tahu mereka itu adalah wakil guru tariqat. Saya berkata kepada mereka, berikanlah nasihat yang berguna kepada saya, yang akan membuat saya takut kepada Allah s.w.t..Lalu mereka berkata, "Kami wasiatkan kepada kamu 7 perkara, iaitu :

· Orang yang banyak bicaranya janganlah kamu harapkan sangat kesedaran hatinya.
· Orang yang banyak makan janganlah kamu harapkan sangat kata-kata himat darinya.
· Orang yang banyak bergaul dengan manusia janganlah kamu harapkan sangat kemanisan ibadahnya.
· Orang yang cinta kepada dunia janganlah kamu harapkan sangat khusnul khatimahnya.
· Orang yang bodoh janganlah kamu harapkan sangat akan hidup hatinya.
· Orang yang memilih berkawan dengan orang yang zalim janganlah kamu harapkan sangat kelurusan agamanya.
· Orang yang mencari keredhaan manusia janganlah harapkan sangat akan keredhaan Allah s.w.t. daripadanya."

TUJUH MACAM PAHALA

Dari Anas r.a. berkata bahwa ada tujuh macam pahala yang dapat diterima seseorang itu selepas matinya.

1. Orang yang mendirikan masjid maka ia tetap pahalanya selagi masjid itu digunakan oleh orang untuk beramal ibadat di dalamnya.

2. Orang yang mengalirkan air sungai selagi ada orang yang minum daripadanya.

3. Orang yang menulis mushaf ia akan mendapat pahala selagi ada orang yang membacanya.

4. Orang yang menggali perigi selagi ada orang yang menggunakannya.

5. Orang yang menanam tanam-tanaman selagi ada yang memakannya baik dari manusia atau burung.

6. Mereka yang mengajarkan ilmu yang berguna selama ia diamalkan oleh orang yang mempelajarinya.

7. Orang yang meninggalkan anak yang soleh yang mana ianya selalu mendoakan kedua orang tuanya dan beristighfar baginya yakni anak yang selalu diajari ilmu Al-Qur'an maka orang yang mengajarnya akan mendapat pahala selagi anak itu mengamalkan ajaran-ajarannya tanpa mengurangi pahala anak itu sendiri.

Abu Hurairah r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. telah bersabda : "Apabila telah mati anak Adam itu, maka terhentilah amalnya melainkan tiga macam :

1. Sedekah yang berjalan terus (Sedekah Amal Jariah)
2. Ilmu yang berguna dan diamalkan.
3. Anak yang soleh yang mendoakan baik baginya.

Sabda Rasulullah s.a.w. kepada Mu'adz
Sabda Rasulullah s.a.w. kepada Mu'adz, "Wahai Mu'adz, apabila di dalam amal perbuatanmu itu ada kekurangan :

· Jagalah lisanmu supaya tidak terjatuh di dalam ghibah terhadap saudaramu/muslimin. 


· Bacalah Al-Quran


· Tanggunglah dosamu sendiri untukmu dan jangan engkau tanggungkan dosamu kepada orang lain.


· Jangan engkau mensucikan dirimu dengan mencela orang lain.


· Jangan engkau tinggikan dirimu sendiri di atas mereka.


· Jangan engkau masukkan amal perbuatan dunia ke dalam amal perbuatan akhirat.


· Jangan engkau menyombongkan diri pada kedudukanmu supaya orang takut kepada perangaimu yang tidak baik.


· Jangan engkau membisikkan sesuatu sedang dekatmu ada orang lain.


· Jangan engkau merasa tinggi dan mulia daripada orang lain.


· Jangan engkau sakitkan hati orang dengan ucapan-ucapanmu.


Wasiat dr Khalifah Umar bin Khattab yaitu:
1.Jika engkau menemukan cela pada seseorang dan engkau mahu mencacinya, maka cacilah dirimu.Kerana,celamu lebih banyak darinya.

2.Bila engkau hendak memusuhi seseorang,maka musuhilah perutmu dahulu.Kerana,tidak ada musuh yang lebih berbahaya terhadapmu selain perut.

3.Bila engkau hendak memuji seseorang,pujilah ALLAH S.W.T.! Kerana,tiada seorang manusia pun lebih banyak dalam memberi kepadamu dan lebih santun lembut kepadamu selain DIA.

4.Jika engkau ingin meninggalkan sesuatu,maka tinggalkanlah kesenangan dunia.Sebab,andaikata engkau meninggalkannya,bererti engkau terpuji.

5.Bila engkau bersiap-siap untuk sesuatu,maka bersiaplah untuk mati.Kerana,jika engkau tidak bersiap untuk mati,engkau akan menderita,rugi penuh penyesalan.

6.Bilamana engkau ingin menuntut sesuatu,maka tuntutlah akhirat.Kerana,engkau tidak akan memperolehinya kecuali dengan mencarinya.



Zai disign

22.8.10

Misteri Batu Terbang




Ada yang menyebutnya sebagai batu terbang atau batu gantung. Ada yang menyebutkan sebagai batu pijakan Nabi Muhammad s.a.w saat akan mi'raj ke langit. Sang batu ingin ikut terbang ke langit, tetapi dilarang oleh nabi, sehingga berhenti dalam posisi melayang hingga sekarang.
Banyak yang percaya begitu saja gambar dan cerita tersebut. Tetapi tak sedikit juga yang bertanya-tanya. Benarkah itu foto asli?

Setelah beberapa lama mencari-cari kebenaran cerita dan foto tersebut, akhirnya ada penjelasan yang diperolehi dari forum perbincangan berbahasa arab. Ternyata foto batu ini sudah tersebar jauh dan juga menimbulkan 'kehebohan' di antara mereka. Jika kita di sini, emel-emel ceritanya adalah tentang kisah isra' mi'raj di atas, maka dalam forum berbahasa arab itu cerita pengiringnya berbeda. Tidak mengenai isra mi'raj. Di situ diceritakan bahwa batu ini berasal dari wilayah Al Ahsa (bukan Al Aqsa), di bahagian timur Arab Saudi, di sebuah desa bernama Al Tuwaitsir (Lihat foto-foto wilayah ini di Panoramio). Sang batu, konon ceritanya, tiba-tiba melayang setinggi sekitar 10 cm di suatu hari di bulan April, tanpa sebab yang jelas.


Seorang anggota forum tersebut menanggapi dengan menyatakan bahawa ia hidup di wilayah tersebut dan tidak pernah melihat ada batu yang terbang melayang (lihat juga komentar dari orang-orang yang tinggal di wilyah ini dari artikel berbahasa inggris: the mistery of floating rock di sini). Ia pun kemudian memberikan foto-foto batu yang dimaksud. Dan ternyata, memang batu tersebut ada, namun mempunyai penyangga di bawahnya. Foto asli batu tersebut menunjukkan bahwa memang batu tersebut cukup unik. Dan dengan mengambil sudut photographi yang tepat, dilanjutkan dengan memanipulasi hasil gambar dengan photoshop atau program pengolah gambar lainnya, orang dengan mudah menghilangkan penyangga tersebut untuk memberi kesan sebagai batu yang melayang di udara.



Ada juga referensi mengenai batu terbang ini di flickr

Bagaimana dengan batu yang merupakan pijakan Rasulullah s.a.w tatkala ber-isra'mi'raj?



Di samping ini adalah gambar batu tersebut, tampak dari atas. Ia berada di Jerusalem, Palestin di wilayah Haram al Quds al Sharif. Batu inilah yang dilindungi dengan bangunan yang kita kenal sebagai simbol Palestin, yaitu Masjid berkubah Emas, Dome of the Rock, atau Qubah al Shakhra atau masjid Kubah Batu. Apakah batu ini melayang? Wallahua'lam.

20.8.10

Rilek sekejap

bolan pose kami pun kene pose gak la jawabnye....

korang jgn skodeng kami ek,batal pose nanti...

hehehe... ni senyum kucing ek,bukan senyum kambing... heheh

alamak!

korang kalo dah tua nanti ade tak ghuper cam aku nih!

ceh! degil tul cak kobing nih!

aku nak rilek jap,jom tgk gambor yg seterusnye...

fuh! tak sangke, lawo gak aku ni ek..

alamak! malu la aku, ade owang skodeng,takpe, wat carik kutu jerk...

ni la aksi stunt aku, korang jgn buat tau...

ok semua! tabik hormat!

dorang amik gambor jer tahu, bagi makan tak tahu,tgk lah aku sampai tgl tulang...

ni stok bulan pose aku, segan nk bli kat kedai kalo bulan pose nanti..

mana aku nak simpan barang kes niiiii....

nah! takyah buat botox lagi, pakai jer yg ni...

abg posmen tu suke sgt skodeng, amik ni hah,skodeng la puas-puas..

tadi soh minum, ni soh muntahkan plak, amik sume tpt kuar...

ni nak pos kat kawan aku kat mesia, dia kate nak wat spare...


sebenornye mamat ni tak leh berak, tu pasal la dia tekinje-kinje tak abih-abih...


depa soh aku potong misai, la ni aku letak kat bas ni utk kenangan,sayang kat misai aku ni...


heheheh... aku sesat ni, leh tolong tak...

ni pistol utk hari raye ek, jgn main morcun lagi,yg ni tak leh tebakor umah...

untuk orang yg tak gheti berenang, leh pakai ni...



piano ni bunyik dia sumbang skit,tu sebb modifait bagi nampak cantik....

anak sapa la ni!

tu la, abg posmen tu suke sangat skodeng,kalo tringin amik je bawak balik...

ni lah kete ciptaan haku, tempahan dibuke skang ni...

ok lah, ni aku abadikan sika aku mase kecik-kecik dolu-dolu... hehehe...


Zai d'sign

16.8.10

Dengan RM2 buka puasa di Malaysia Negara Ku

Semoga banyak lagi restoran sebegini dapat di buka di Tanah Air ku.

Oleh Syed Mu'az Syed Putra

August 13, 2010

Dengan hanya RM2 pelanggan boleh menikmati tiga jenis lauk dan makan sepuasnya.

SHAH ALAM, 13 Ogos - Ketika adanya aduan bahawa harga makanan dan juadah berbuka puasa mula naik di kebanyakan tempat sejak dua hari lalu, di restoran Malaysia Negara Ku di Shah Alam, anda boleh makan sepuas-puasnya dengan hanya membayar RM2.

Syaratnya, pelanggan perlu menunjukkan kad pengenalan sebagai bukti mereka adalah warganegara Malaysia.

Dengan harga RM2 seorang, pelanggan boleh menikmati nasi putih dengan tiga atau empat jenis lauk dan segelas air.

Restoran Malaysia Negara Ku beroperasi di Seksyen 7 di sini, memulakan operasinya sejak hari pertama Ramadan kelmarin.

Pengurus restoran, Azahar Samat, konsep restoran Malaysia Negara Ku sebenarnya adalah untuk memberikan pendidikan kepada masyarakat tentang amalan kebersihan diamalkan serta semangat cintakan negara.

"Konsepnya macam orang dulu-dulu kerana apa yang uniknya restoran ini pelanggan yang datang perlu menunjukkan kad pengenalan sebagai bukti mereka adalah warganegara," katanya.

Restoran ini menggunakan konsep layan diri.

Antara mereka yang berbuka puasa dengan hanya RM2.

"Selepas selesai makan, pelanggan perlu membasuh pinggan yang mereka gunakan... ini sama seperti kita kecil dulu yang mana mak pasti akan suruh kita basuh pinggan selepas makan," kata beliau ketika ditemui The Malaysian Insider.

Beliau berkata konsep restoran Malaysia Negara Ku lebih kepada tempat makan, bukan restoran.

"Ini kerana semuanya dilayan sama sahaja tiada siapa yang istimewa.

"Lagipun kita membuka restoran ini adalah supaya semua orang tanpa kira latar belakang sama ada kaya atau miskin dapat sama-sama menikmati masakan di sini dengan hanya RM2.

"Kita juga sebenarnya bukan nak mencari keuntungan besar, tetapi lebih kepada untuk membantu masyarakat yang kurang berkemampuan," katanya.

Restoran Malaysia Negara Ku dimiliki oleh Datuk Zainal Abidin Awang Kechik yang mempunyai pengalaman selama 20 tahun dalam industri makanan dan mempunyai lima restoran bertaraf tujuh bintang di luar negara.

Beliau dikatakan merancang untuk membuka 220 cawangan Malaysia Negara Ku di seluruh Malaysia.

"Semenjak harga barang naik banyak restoran yang menaikkan harga makanan mereka tapi kita tidak kerana kita mahu beri peluang kepada semua orang termasuk yang kurang berkemampuan.

"Ini yang kita mahu lakukan kerana kita tahu ramai rakyat negara ini tidak berkempunan untuk berbelanja besar tapi di sini dengan hanya RM2 mereka boleh makan sepuasnya," kata Azahar.

Tambahnya, pelanggan yang tidak membawa kad pengenalan dan bukan warganegara akan dikenakan bayaran RM6 seorang.

"Kalau nak makan RM2 mesti kena bawa kad pengenalan jika tidak kena bayar RM6.

"Melalui cara ini ia secara tidak langsung dapat menanam semangat cintakan negara dan juga patriotisme," katanya.

Azahar berkata semenjak dibuka pada hari pertama Ramadan sambutan yang diterima semakin menggalakkan.

"Pada hari pertama kita sediakan untuk 100 orang tapi hari ini (semalam) kita sediakan untuk 300 orang.

"Setiap hari kita akan masak lauk yang berbeza kerana kita mahu pelbagaikannya selain tidak mahu pelanggan muak dengan lauk yan sama," katanya.

Pelanggan dikehendaki membasuh pinggan yang digunakan selepas makan.

Restoran Malaysia Negara Ku boleh menampung kira-kira 150 orang pada satu-satu masa.

"Saya rasa ini restoran yang pertama di Malaysia yang mengamalkan konsep seperti itu.

"Selain itu, kita juga bercadang untuk membuka restoran ini sehingga sahur, mungkin pada minggu hadapan," Azahar lagi.

Ia juga menggunakan sukarelawan untuk melakukan kerja-kerja memasak.

Aspek-aspek ini dilihat dapat mengurangkan kos operasi, dan menyediakan makanan dengan harga RM2 seorang.

Menurutnya, walaupun harga makanan murah, namun kualiti penyediaan makanan tidak diabaikan malah menggunakan bahan masakan berkualiti dan memberi kepuasan kepada orang ramai yang singgah.

"Kita amat menitikberatkan kebersihan di sini kerana ini adalah tempat makan, jadi semua aspek itu perlu dijaga.

"Selain itu, bahan masakan seperti beras, ayam, daging, sayur dan sebagainya semuanya bersih dan berkualiti," katanya.

12.8.10

Kod-Kod di dalam Hp


  1. Menampilkan nomor IMEI (International Mobile Equipment Identity) *#06#
  2. Mereset kembali ke bahasa inggris *#0000# atau 0000
  3. Melihat service menu dan versi software. Tekan tombol Yes berulang kali untuk melihat semua data software dan tekan > untuk melihat semua teks yang terdapat pada ponsel. >*<<*<*
  4. Untuk mengunci SIM Card agar tidak bisa mengganti SIM Card. Untuk membukanya dengan unlock code. <**<
  5. Mengunci layanan provider. *<<*
  6. Mengakses ponsel tanpa SIM Card. **04*0000*0000*0000#
  7. Melihat nomor terakhir yang ditelepon. 0#

  1. *#06# Menampilkan nomor IMEI (International Mobile Equipment Identity).
  2. *#303# OK Mengubah ke bahasa inggris.
  3. *#300# OK Menampilkan versi software (SW and HW Version).
  4. *#301# OK Test keypad.
  5. 1234 OK Kode default ponsel.
  6. *#311# OK Merubah kode ponsel default.
  7. ***113*1* OK Net Monitor ON.
  8. **113*1* OK Net Monitor OFF.
  9. *#304# OK Set Off engineering mode.
  10. *#304*1998072# OK Set On engineering mode.
  11. *#307* OK Engineering test mode.
  12. *#400# OK ADC call val.
  13. 19980722 OK Master unlock code for phone and sim lock.
  14. *#0000# OK Setting and restore.
  15. *#402# OK Contrast
  16. *#305# OK Location 1

  1. Melihat IMEI (International Mobile Equipment Identity). * # 0 6 #
  2. Melihat versi software, tanggal pembuatan softwre dan jenis kompresi software. * # 0 0 0 0 # Jika tidak berhasil coba * # 9 9 9 9 #
  3. Melihat status call waiting. * # 4 3 #
  4. Melihat nomor / nomer private number yang menghubungi ponsel anda. * # 3 0 #
  5. Menampilkan nomer pengalihan telepon all calls. * # 2 1 #
  6. Melihat nomor penelepon pada pengalihan telepon karena tidak anda jawab (call divert on). * # 6 1 #
  7. Melihat nomor penelepon pada pengalihan telepon karena di luar jangkauan (call divert on). * # 6 2 #
  8. Melihat nomor penelepon pada pengalihan telepon karena sibuk (call divert on). * # 6 7 #
  9. Merubah logo operator pada nokia type 3310 dan 3330. * # 6 7 7 0 5 6 4 6 #
  10. Menampilkan status sim clock. * # 7 4 6 0 2 5 6 2 5 #
  11. Berpindah ke profil profile ponsel anda. Caranya tekan tombol power off tanpa ditahan
  12. Merubah seting hp nokia ke default atau pabrikan. * # 7 7 8 0 #
  13. Melakukan reset timer ponsel dan skor game ponsel nokia. * # 7 3 #
  14. Melihat status call waiting. * # 4 3 #
  15. Melihat kode pabrik atau factory code. * # 7 7 6 0 #
  16. Menampilkan serial number atau nomer seri hp, tanggal pembuatan, tanggal pembelian, tanggal servis terakhir, transfer user data. Untuk keluar ponsel harus direset kembali. * # 92702689 #
  17. Melihat kode pengamanan ponsel anda. * # 2 6 4 0 #
  18. Melihat alamat ip perangkat keras bluetooth anda. * # 2 8 2 0 #
  19. Mengaktifkan EFR dengan kualitas suara terbaik namun boros energi batere. Untuk mematikan menggunakan kode yang sama. * # 3 3 7 0 #
  20. Mengaktifkan EFR dengan kualitas suara terendah namun hemat energi batere. Untuk mematikan menggunakan kode yang sama. * # 4 7 2 0 #
  21. Menuju isi phone book dengan cepat di handphone nokia. Caranya tekan nomer urut lalu # contoh : 150#
  22. Mengalihkan panggilan ke nomor yang dituju untuk semua panggilan. * * 2 1 * Nomor Tujuan #
  23. Mengalihkan panggilan ke nomor yang dituju untuk panggilan yang tidak terjawab. * * 6 1 * Nomor Tujuan #
  24. Mengalihkan panggilan ke nomor yang dituju untuk panggilan ketika telepon hp anda sedang sibuk.
  25. * * 6 7 * Nomor Tujuan #
Keterangan Tambahan :
- Kode diinput tanpa spasi

  1. *#06# Menampilkan nomor IMEI (International Mobile Equipment Identity).
  2. *#9999# atau *#9998*9999# Menampilkan versi software.
  3. *#9999# atau *#9998*8888# Menampilkan versi hardware.
  4. *#9998*76# Menampilkan nomor produksi.
  5. *#9998*288# atau *#0288# Mengecek status baterai.
  6. *#0246# atau *#0377# Menampilkan kapasitas ruang penyimpanan / memori.
  7. *#9998*782# atau *#0782# Menampilkan tanggal dan waktu alarm.
  8. *#8999*638# Menampilkan informasi jaringan telepon.
  9. *#9998*523# atau *#0523# Mengatur kontras layar.
  10. *#8999*5646# Mengubah logo operator.
  11. *#0289# Tes ringtone.
  12. *#9998*842# atau *#0842# Tes vibrate.
  13. *#9998*289# atau *#0289# Mengubah suara alarm.
  14. *#9998*746# atau *#0746# Melihat informasi kartu SIM
  15. *2767*2878# Mengunci ponsel.
  16. *2767*3855# Mereset memori, jangan lupa mencabut kartu SIM.
  17. *#0324# Net Monitor
  18. *#0001# Display RS232 serial communication parameter setup.
  19. *9266# Display received channel number and received intensity.
  20. *#9998*377# atau *#0377# Software error LOG (wrong display of EEPROM).
  21. *#9998*778# atau *#0778# SIM Service Table.
  22. *#0837# Instruction Software.
  23. *#0001# Show Serial Parameter.
  24. *#9998*968# View Melody Alarm.
  25. *#9998*585# Non Volatile Memory.
  26. *#3243948# Digital Audio Interference off.
  27. *#32436837# Digital Audio Interference.
  28. *#9998*4357# Help Menu.
  29. *#9998*5282# Java Menu.
  30. *2767*5282# Java Reset.
  31. *2767*927# WAP Reset.
  32. *2767*63342# Reset Media.
  33. *#9999#0# Monitor Mode.

  1. *#06# Menampilkan nomor IMEI (International Mobile Equipment Identity).
  2. *#0000# Mengembalikan ke bahasa default.
  3. **05*PUK*newPIN*newPIN# Deblock PIN using PUK.
  4. **052*PUK2*newPIN2*newPIN2# Deblock PIN2 using PUK2.
  5. **04*old_PIN*new_PIN*new_PIN# Mengubah PIN.
  6. **042*old_PIN2*new_PIN2*new_PIN2# Mengubah PIN2.
  7. *31# Menyembunyikan nama/nomor telepon pada ponsel penerima (CLIR).
  8. #31# Menonaktifkan CLIR.
  9. *#31# Mengecek status CLIR.
  10. *30# Menampilkan nama/nomor telepon pada ponsel penerima (CLIP).
  11. #30# Menonaktifkan CLIP.
  12. *#30# Mengecek status CLIP.
  13. *43# Mengaktifkan Call Waiting/Call Hold.
  14. #43## Menonaktifkan Call Waiting.
  15. *#43# Mengecek status Call Wating.
  16. *#0001# lalu tekan tombol hijau (Call) Mengubah bahasa menggunakan kode. Angka 0001 adalah kode untuk bahasa inggris. Kode: 0030 (Yunani), 0031 (Belanda), 0032 (Perancis), 0034 (Spanyol), 0039 (Itali), 0049 (Jerman), 0090 (Turki).
  17. *#0606# Shows if the phone is locked to any network (Use without SIM card).

  1. *#06# Menampilkan nomor IMEI (International Mobile Equipment Identity).
  2. *#0000# Mengembalikan ke bahasa default.
  3. *#0001# lalu tekan tombol hijau (Call) Mengubah bahasa menggunakan kode. Angka 0001 adalah kode untuk bahasa inggris. Kode: 0030 (Yunani), 0031 (Belanda), 0032 (Perancis), 0034 (Spanyol), 0039 (Itali), 0049 (Jerman), 0090 (Turki)
  4. *#9999# Mereset ke setingan awal (pabrikan).
  5. *#300# Mengecek software.
  6. *#301# Mengecek hardware.

  1. *#06# Menampilkan nomor IMEI (International Mobile Equipment Identity).
  2. *#07# Menampikan nomor IMEI dan versi software (LG 510).
  3. *8375# Menampilkan versi software (LG B1200).
  4. #PWR668 Test pabrikan (LG B1200).
  5. 1945#5101# Simlock menu (LG B1200).
  6. 2945#*5101# Simlock menu (LG 510W, 5200)
  7. 2945#*70001# Simlock menu (LG 7020,7010)

  1. Reset Blackberry : Alt+ Shift Kiri dan Del.
  2. Kode Display: *#06#
  3. Source code website: di browser tekan Alt+ R,B,V,S.
  4. Akses buku telepon: di buku telepon, tahan Alt + R,B,L,D.
  5. Konsistensi buku telepon: Tahan Alt+ V,A,L,D.
  6. Mengubah meter sinyal menjadi angka: Alt+ N,M,L,L.
  7. Log: Alt+ L,G,L,G.
  8. Simulasi kapasitas Bb: Alt+ Shift Kanan dan Del.

  1. Numer IMEI: * # 0 6 #
  2. Info o simlock`u: * # 8 3 7 7 #
  3. Security code: * # 1 2 3 4 # (Fizz) albo * # 7 4 8 9 #
  4. Philips DIGA phones:
  5. Blocking list *#3333*#
  6. Time connected *#2558*#
  7. Flags,something *#3377*#
  8. Security code *#7489*#
Philips FIZZ phones:
  1. IMEI code *#06#
  2. SW info *#8377*#
  3. Security code *#1234*#
  4. Philips SPARK phones:
  5. IMEI: *#06#
Philips GENIE phones:
  1. *#06# IMEI number
  2. *#2254*# Status register: C, BS, RR, MMI, CREAT.
  3. *#2255*# activate and deactivate the “DEBUG CALL”-Mode; when activated, make a call to a busy line an the phone will display some hex-codes on the display
  4. *#2558*# the time in days,hours and minutes you are connected to the net
  5. *#2562*# not clear; the phone reconnects to the net
  6. *#2565*# not clear; warmstart
  7. *#3333*# (NO) BLOCKING – list (15 items)
  8. *#2377*# “BEER”: not clear, the phone waits a random time and reconnects to the net
  9. *#3377*# Init, Flags, SIM LCK
  10. *#3353*# resets the (NO) BLOCKING – list
  11. *#7378*# Name, Length, SIM phase
  12. *#7489*# SECURITY CODE
  13. *#7693*# activate and deactivate the SLEEP MODE (when deactivated the battery will go down!)
  14. *#7787*# SPURIOUS INTERRUPT
  15. *#7948*# SWITCH OFF
  16. *#8463*# Some information about the SLEEP MODE: Wake, Sleep Req., Sleep
  17. *#06# -> Show IMEI
  18. *#9999# -> Show Software Version
  19. *#0001# -> Show Serial Parameters
  20. *2767*3855# -> Full EEPROM Reset ( THIS CODE REMOVES SP-LOCK!!!! but also change IMEI to 447967-89-400044-0, you must use CHGIMEI to restore it)
  21. *2767*2878# -> Custom EEEPROM Reset
  22. *#9998*228# -> Battery status (capacity, voltage, temperature)
  23. *#9998*246# -> Program status
  24. *#9998*289# -> Change Alarm Buzzer Frequency
  25. *#9998*324# -> Debug screens
  26. *#9998*364# -> Watchdog
  27. *#9998*377# -> EEPROM Error Stack
  28. *#9998*427# -> Trace Watchdog
  29. *#9998*523# -> Change LCD contrast
  30. *#9998*544# -> Jig detect
  31. *#9998*636# -> Memory status
  32. *#9998*746# -> SIM File Size
  33. *#9998*778# -> SIM Service Table
  34. *#9998*785# -> RTK (Run Time Kernel) errors
  35. *#9998*786# -> Run, Last UP, Last DOWN
  36. *#9998*837# -> Software Version

11.8.10

Telefon bimbit dan Anda.


Adakah anda tahu bahawa sel-telefon sebenarnya adalah sebuah radio? Beberapa fakta menarik tentang telefon adalah bahawa kawasan yang dibahagikan ke dalam sel kecil dengan menara pusat dari setiap sel. Perbezaan antara walkie talkie dan telefon bimbit adalah bahawa walkie talkie dapat berkomunikasi sejauh 1000 kaki dan telefon boleh menghantar beberapa batu jauhnya dari menara sel.

Telefon mobile pertama mulai dijual pada tahun 1985.

Telefon ( telefon selular) muncul kerana penemuan sel heksagonal pada tahun 1947, untuk station asas oleh para jurutera di Bell Labs AT & T.

Lebih daripada 60% dari radiasi yang dipancarkan oleh telefon biasa, (cukup untuk menyebabkan pemanasan), akan diserap oleh kepala pengguna. Dan hari ini lebih dari separuh penduduk dunia menggunakan telefon mengikut bancian yang dibuat pada akhir 2009.

Daripada gelombang mikro hinggalah sinar X, kita sentiasa dikelilingi gelombang E.M.F (sinaran elektromagnet). Hampir 2 bilion orang di seluruh dunia (26 juta pengguna di Malaysia) menggunakan telefon bimbit. Kebanyakan di antara mereka ialah kanak-kanak. Penggunaan yang berleluasa ini bermaksud pendedahan terhadap sinaran elektromagnet yang belum pernah berlaku dahulu. Anggaran meletakkan pendedahan terhadap sinaran E.M.F adalah 100 kali lebih tinggi daripada beberapa dekad dahulu.
  • Apakah itu E.M.R?
    E.M.R merujuk kepada Radio Elektromagnet, sinaran frekuensi berbahaya yang dipancarkan oleh telefon bimbit. Sinaran tidak mengion daripada sumber frekuensi rendah mengion seperti model awal telefon bimbit dipercayai selamat. Pandangan ini telah berubah sejak kuasa telefon bimbit telah dipertingkatkan daripada gelombang paras rendah kepada gelombang mikro paras tinggi.

  • Apakah perbezaan antara Gelombang Radio dan Gelombang Mikro?
    Gelombang radio adalah kuasa penghantaran berparas rendah yang menghantar isyarat dari atau ke telefon anda. Frekuensi tidak mengion ini adalah selamat. Kini, telefon bimbit berkapasiti 900MHZ hingga 2.4GIGs atau lebih tinggi agar anda dapat menerima isyarat yang jelas apabila bergerak dari satu bilik ke bilik lain atau di luar. Namun demikian, telefon anda kini dilengkapi kuasa sinaran gelombang mikro/inframerah.
  • Adakah telefon bimbit membahayakan?
    Beberapa penyelidikan telah menunjukkan sinaran frekuensi radio daripada antena telefon bimbit "menyebabkan kerosakan genetik dalam darah manusia", sementara satu kajian kes lagi mendapati "peningkatan statistik yang signifikan" bagi tumor otak neuro-epitelium di kalangan pengguna telefon bimbit.

    Dalam tahun 2004, satu kajian terhadap 750 orang yang dilaksanakan oleh Karolinska Institute di Sweden mendapati bahawa penggunaan telefon bimbit selama 10 tahun dan ke atas meningkatkan risiko tumor telinga sebanyak 4 kali.

  • Apakah kesan-kesan bahaya daripada penggunaan telefon bimbit yang terlalu kerap?
    Banyak pengguna mengadu bahawa telefon mereka terasa hangat dan mereka mengalami tanda-tanda seperti sakit kepala, kelesuan, kebas dan kehilangan ingatan. Ada telefon bimbit yang lebih menjana haba daripada yang lain. Dalam satu kajian terhadap remaja di bawah 16 tahun, saintis di Eropah melaporkan kehilangan memori jangka pendek (sehingga 50 minit) boleh berlaku selepas menggunakan telefon bimbit.

    Bahaya teknologi wayarles mungkin lebih tragik daripada kesan rumah hijau. Sinaran telefon bimbit boleh mengakibatkan kerosakan genetik. Malah, penggunaan secara sederhana teknologi komunikasi mudah alih ini masih boleh meningkatkan risiko tumor otak secara mendadak.

    Telefon Bimbit 'Merosakkan Sel-sel Darah'

    Sinaran telefon bimbit boleh merosakkan sel-sel darah dengan meningkatkan tekanan sesama mereka, kata para saintis.

    Telefon Bimbit 'Mengubah DNA Manusia'

    Kajian makmal menunjukkan bahawa gelombang radio daripada telefon bimbit boleh mengancam sel-sel badan dan merosakkan DNA.
    (Sumber dari BBC News)


    Telefon Bimbit boleh Mempengaruhi Kualiti Sperma - kata penyelidik

    Jika telefon bimbit disimpan dalam poket dan dibiarkan dalam mod cakap akan merendahkan kualiti sperma, demikian menurut penyelidikan baru daripada Cleveland Clinik.
    (Sumber dari CNN, Dis 2008)


    Kajian: Radiasi dari Telefon Bimbit Merosakkan Daya Ingatan

    Pendedahan terhadap sinaran telefon bimbit memburukkan daya ingatan jangka pendek tikus, menurut kajian baru di Sweden.
    (Sumber dari 'The Total Sweden News in English')


    Barah Otak Dikaitkan Dengan Penggunaan Telefon Bimbit di Kalangan Anak Muda

    Sekumpulan saintis antarabangsa menyeru Kanada dan negara-negara lain untuk menggubal standard keselamatan yang lebih ketat terhadap penggunaan telefon bimbit selepas didapati risiko menghidap tumor malignan otak melonjak lima kali ganda dalam kanak-kanak yang mula menggunakan telefon bimbit sebelum usia 20.
    (Sumber dari 'Canwest News Service | Oleh: Sarah Schmidt - 03/22/09)


    Kesan Radiasi Telefon Bimbit, Tumor Otak dan Kanak-kanak

    Dalam meta-analisis yang diterbitkan dalam isu Mei 2008, Jurnal Antarabangsa Onkologi, penyelidik Sweden menemui perkaitan antara tumor otak dan penggunaan telefon bimbit.
    (Sumber dari Universiti Hospital, Orebo Sweden | Oleh: Lennart Hardell - 11/06/08)



Cuba try ni hehehe..

Langkah 1:
Masukkan 3 digit pertama no. tel bimbit anda
( tidak termasuk 01X)
Langkah 2:
Kali dengan 80 ( X 80)
Langkah 3:
Tambah dengan 1 ( + 1)
Langkah 4:
Kali dengan 250 ( X 250)
Langkah 5:
Tambah(+) dengan 4 digit terakhir no. tel bimbit
anda
Langkah 6:
Sekali lagi Tambah(+) 4 digit terakhir no. tel bimbit
anda
langkah 7:
tolak dengan 250(- 250)
langkah 8:
Bahagi dengan 2 ( /2)
Apakah no Tel Bimbit anda?

7.8.10

Cara memasang 'Related Posts' (simple).

Blog Nampak Kemas dan Cantik?

ye, ini memang menarik minat bagi yang suka meng-update-kan blog masing-masing. Jadi, meletakkan 'Related Posts' juga menjadi salah satu pilihan bagi sesiapa juga yang inginkan blog agar nampak kemas disamping menggalakkan membaca posting yang telah lalu.

Di sini dipaparkan cara untuk memasukkan 'Related Posts' yang paling mudah untuk dilakukan tanpa perlu pergi mengeditkan kod HTML. Hanya perlu masukkan email anda kemudian masukkan pula alamat blog anda pada ruang yang di minta.

ok! Anda boleh klik pada link ini untuk arahan yang seterusnya. Di sini

Kemudian Klik pada 'Install Widget' dan dia akan membawa anda terus kepada blog yang anda isikan pada form permulaan tadi.



Seterusnya klik pada 'Add Widget' dan ini akan membawa anda kepada ruangan 'Dashboard' dan anda bolehlah mengubah pada ruangan mana untuk anda meletakkan 'Ruangan Related Posts' anda.

Ok Selamat mencuba!



Zaidisign
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...