Mari beri sokongan

1.4.17

Barang Kena Tahan Kastam?

Beli barang lepas tu kena tahan pulak dengan kastam......
adoiiii..... lagi lewat ler sampai mcm ni.....

Jika anda pertama kali nak beli barang dari luar negara, pastinya kegusaran utama ialah macam mana kalau barang kena tahan kastam? Nak kena bayar berapa? Adoi rugilah kalau beli dari luar sebab nak murah tapi kena bayar cukai kat Kastam pulak. Haa...itu pasti kegusaran utama kita semua. Ini beberapa info yang dapat saya kongsikan tentang pengalaman saya yang dah berkali-kali ke pejabat kastam untuk ambil barang yang kena tahan kastam hampir setiap kali ia sampai ke Malaysia.
#1- JENIS BARANGAN
Pastikan barang yang kita beli tu bukan barang larangan lah ye. Kebiasaan orang beli dari luar negara ni macam baju-baju, peralatan muzik seperti gitar, dan berbagai lagi. Jangan beli senjata api pulak. Bukan cuma barang yang kena tahan, anda pun kena tahan nanti :p Manakala kalau produk kecantikan seperti supplement perlu dapat pengesahan dan surat dari Jabatan Farmasi untuk mengesahkan produk tersebut tidak merbahaya. Pegawai kastam akan guide anda cara-caranya apabila anda ke pejabat mereka. Selain itu, jika barangan elektronik seperti telefon bimbit perlu disahkan oleh SIRIM. mereka akan guide juga cara-caranya. Jika anda tak ikut, barang anda akan di sana selamanya ye.
#2- HARGA BARANGAN
 
Barang yang dikenakan cukai hanyalah barang yang berharga RM500 ke atas sahaja. JIka barang anda mencurigakan, pihak kastam akan buka bungkusan anda. Mereka dah arif, boleh anggar barang tu lebih RM500 atau tidak. Jika mereka rasa harganya tak sampai RM500, mereka akan release dan barang akan di pos terus ke alamat anda. Nilai RM500 tersebut adalah harga barang + harga kos pos. Contoh: Jika barang RM450 dan kos pos adalah RM100, jadi totalnya adalah RM550. Anda akan dikenakan cukai 6% (GST) daripada jumlah RM550 tersebut iaitu RM33. Tetapi jika barangan anda berjumlah RM1000 ke atas, perlu buka borang kastam. Yuran borang tersebut ialah RM50. Contoh barang anda totalnya ialah RM1100, cukai 6% ialah RM66 dan yuran borang kastam RM50. Jadi jumlah yang anda perlu bayar ialah RM116.

#PETANDA KENA TAHAN
 
Mudah saja nak tahu petanda kena tahan atau tidak. Jika barang anda dialamatkan ke kawasan Lembah Klang, potensi barang ditahan ada 50%-50%. Tapi kalau ke kawasan utara, saya boleh katakan 100% barang akan ditahan jika barang anda ada gaya RM500 ke atas sebab barang saya ada juga yang tak di tahan oleh Kastam KLIA, tapi semua barang saya ditahan oleh Kastam Pulau Pinang di Butterworth walaupun nilai barangan semuanya sama dan yang pasti tidak pernah kurang dari RM500.
 
#kreditto
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...