facebook

facebook

Mari beri sokongan

4.11.13

Ramalan Ali bin Abi Thalib ra




 22 ramalan Ali bin Abi Thalib Yang Ditakutkan Terjadi. Ternyata sahabat Nabi, Ali bin Abi Thalib telah meramalkan bagaimana karakter manusia di masa kita sekarang ini. Dan ada 22 ramalan beliau yang sangat dikhawatirkan akan terjadi,.tapi nyatanya semua itu sudah terjadi di masa kita kini..!
Ramalan Ali bin Abi Thalib Yang Ditakutkan Terjadi

"..Akan datang suatu masa, Dan aku khawatir terhadap masa itu."

1. Di mana keyakinan hanya tinggal di dalam pemikiran.

2. Di mana keimanan tak berbekas dalam perbuatan.

3. Banyak orang baik tapi tak berakal.

4.Ada pula yang berakal tapi tak beriman.

5. Ada yang lidahnya fasih tapi hatinya lalai.

6. Ada pula yang khusyu' tapi sibuk menyendiri.

7. Ada ahli ibadah tapi mewarisi kesombongan iblis.

8. Ada pula ahli maksiat tapi rendah hati.

9. Ada yang bahagia tertawa tapi hatinya berkarat.

10. Ada pula yang sedih menangis tapi kufur nikmat.

11. Ada yang murah senyum tapi hatinya mengumpat.

12. Ada pula yang berhati tulus tapi wajahnya cemberut.

15. Ada yang berlisan bijak tapi tidak memberi teladan.

16. Ada pula pelacur tapi menjadi figur.

17. Ada yang memiliki ilmu tapi tidak paham.

18. Ada pula yang paham tapi tidak menjalankan.

19.Ada yang pintar tapi membodohi.

20. Ada pula yang bodoh tapi tidak tahu diri.

21. Ada yang beragama tapi tidak berakhlak.

22. Ada pula yang berakhlak tapi tidak ber-TUHAN.

Jika kita termasuk diantaranya,.marilah kita sama-sama fikirkan cara menghindari, semoga kita menjadi manusia yang lebih baik lagi,..
  
Insan terbahagi kepada tiga :
  • a) Mereka yang mengenal Allah
  • b) Mereka yang mencari kebenaran
  • c) Mereka yang tidak berpengetahuan dan tidak mencari kebenaran.
Golongan yang terakhir inilah yang paling rendah dan tidak baik sekali dan mereka akan ikut sebarang ketua dengan buta seperti kambing. (petikan daripada Kata-kata Hikmah Saiyidina Ali b. Abi Tholib.)

4 comments:

Isz Kha said...

Benarlah ramalan itu sbb ia sedang berlaku kini...semoga kita dihindari dr sifat2 tersebut...terima kasih berkongsi info ini...

* OZIE MAHSA said...

terasa semakin sempit dunia ini dgn sikap aneh manusia....

zaiman Z said...

yer lah IsZ, ramalan tu sedang berlaku dan kita dah termasuk dalam golongan mane, tu sendiri lah kite muhassabah...

yer ozie, semakin sempit apabila byk di dedahkan dgn ilmu Allah, terase diri ni kecil sgt...

ambillah peringatan ini utk panduan kite bersama, sy semakin risau tgk orang belajar sesuatu dr internet dan dengan mudah mencedok ayat al-quran tetapi abaikan sunnah Rasulullah SAW yakni cara baginda melaksanakan perintah Al-Quran....

Rafidah Abu Shah said...

Memang bermacam macam sifat dan sikap manusia skrg...t.kasih atas perkongsian. Semoga menjadi peringatan utk diri sendiri juga.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...