facebook

facebook

Mari beri sokongan

15.10.13

Ciri-ciri lelaki yang disukai wanita secara umum.



Lelaki tulin.

Tahu hakikat yang dia dijadikan sebagai lelaki dan dari itu bersifat sebagai lelaki dan tidak bertingkah laku hingga terkeluar dari kategori lelaki

Lelaki yang berharga.

 Lelaki yang tidak cemburu buta kerana lelaki yang cemburu itu lemah dan cemburu itu melambangkan bahawa dirinya tidak berharga.

Lelaki yang teguh jiwa.


Tidak mudah mengalirkan air mata semata-mata kerana manusia. Bila lelaki menangis, maka harga dirinya hilang kerana air mata  adalah perhiasan hati wanita.

Lelaki yang sederhana.


Tidak meninggi diri dan tidak pula terlalu merendah diri.

Lelaki yang cantik.


Wanita menganggap kecantikan lelaki berada pada perangainya dan kebersihan hatinya.

Lelaki yang punya pendirian.


Lelaki yang berpegang teguh pada kata-katanya dan menunaikan janji bila berjanji.

Lelaki yang kemas bersih.


 Menjaga kebersihan serta berdandan tetapi tidak secara berlebihan. Pakaiannya kemas dan tidak nampak canggung.

Lelaki yang cerdik.

Cepat faham apa yang dikehendaki oleh wanita tanpa  perlu disebutkan.

Lelaki yang cekap.


Segera memberikan kepada wanita apa yang dihajati tanpa perlu diminta terlebih dahulu.

Lelaki yang bijak.


Tidak suka bercerita tentang kelebihan atau ketampanan dirinya.

Lelaki yang tabah.


Tidak mudah hilang akal bila menghadapi masalah dan tidak bingung atau kalut bila menghadapi suasana menekan, kesuntukan masa, atau cemas.

Lelaki yang berwawasan.


Tidak melakukan sesuatu tanpa merancang. Objketif dan cekal dalam mengejar cita-citanya. Masa digunakan untuk perkara yang produktif.

Lelaki yang baik.


Tidak suka hidup berfoya. Taat kepada suruhan agama. Tidak berjudi, berzina atau minum arak.

Lelaki yang sopan. 


 Tahu menghormati orang tua serta pandai mengambil hati.

Lelaki yang mengasihi.


Walaupun mungkin dia tidak menyatakan kasihnya pada wanita itu. Saatu masa, wanita berharap lelaki ini akan meluahkan perasaan kasihnya itu.

Lelaki yang ceria.


Boleh berjenaka dan berkongsi cerita. Tidak selalu sugul dan berkerut-kerut dahinya.

Di mana letaknya kehenseman seorang lelaki?

Kecantikan seorang lelaki bukan kepada rupa fizikal tetapi pada murni rohani. Lelaki yang cantik adalah:-


1) Lelaki yang mampu mengalirkan air mata untuk ingatan pada Tuhan.
2)Lelaki yang sedia menerima segala teguran.
3)Lelaki yang memberi madu, setalah menerima racun.
4)Lelaki yang tenang dan lapang dada.
5)Lelaki yang baik sangka.
6)Lelaki yang tak pernah putus asa.

Kecantikan Lelaki berdiri di atas kemuliaan hati. Seluruh Kecantikan yang ada pada Nabi Muhammad SAW adalah kecantikan sempurna seorang lelaki. 


7 comments:

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

wanita pun begitu juga..

Isz Kha said...

Yes itu lah sifat sifat lelaki tulen tapi susah nak jumpa lelaki yg seperti ini di zaman sekarang...

Zai Zaiman said...

yer Isz Kha, dalam seribu belum tentu ade seorang yg mcm tu... Inilah yg berlaku sekarang, orang ramai di bentuk supaya tdk boleh jadi mcm tu... kenape terjadi sedemikian???

Harith Iskandar said...

llaki yg sederhana itu sempoiii ehe :)

Zai Zaiman said...

hehehehe.... lelaki yg sederhana tu mcm kite-kite la Harith...

tenku butang said...

heeeeeee.. teman pun pilih lelaki yang bersederhana dalam segi.. kang berlebihan lak payah jugak kannn.. kui3.. dapat dah pun.. ha2

ain diyana said...

hensem lelaki itu dimata sy , lelaki yg sedang solat dan lelaki yg sedang bermain dgn kucing.. hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...