facebook

facebook

Mari beri sokongan

15.8.13

Majlis Al Jinn – Spirits Gathering Cave

Majlis Al Jinn –

Majlis al jin juga dikenali dengan panggilan tempatan sebagai Khoshilat Maqandeli adalah ruang gua terbesar kesembilan di dunia, seperti yang diukur dari permukaan lantai. Gua ini terletak di kawasan terpencil di Selma Plateau pada 1,380 meter di atas paras laut di Kesultanan Oman, 100 km selatan-timur dari Muscat.

Majlis al-jin dari segi nama ianya bermaksud "mesyuarat / mengumpul tempat jin". Ini gua yang menakjubkan dan adalah salah satu keajaiban alam semula jadi di dunia. Penduduk tempatan percaya bahawa jin tinggal di gua dan kerana ini adalah salah satu daripada gua terbesar di dunia, ruang sudah pasti ini menjadi majlis mereka, atau tempat mesyuarat. Begitulah sepertiman ianya diberi nama "Majlis Al Jinn".


 Pintu masuk telah ditemui pada bulan Jun 1983 oleh Amerika W. Don Davison, Jr dan isterinya, Cheryl S. Jones. Don, a hydrogeologist, kemudian ianya telah digunakan oleh kerajaan Pihak Berkuasa Awam Oman untuk Sumber Air (PAWR), yang menjadi Kementerian Sumber Air. Gua ini terletak dan dipeta sebagai sebahagian daripada Program Penyelidikan Karst yang PAWR ini.

Penerokaan Majlis Al Jinn bermula pada 23 Jun, 1983, apabila Don membuat keputusan untuk turun ke dalam gua yang ketinggian 118m



Don dan Cheryl mengkaji dan mengambil gambar gua pada April dan Mei, 1985. Mereka juga telah mencipta peta dan merentas bahagian ke gua tersebut serta gambar dan kemudian diterbitkan  semula beberapa kali.


Penduduk Oman yang tinggal di kawasan Selma Plateau memberitahu kepada Don dan Cheryl bahawa mereka tidak mempunyai nama-nama bagi mana-mana lubang di dataran tinggi yang berfungsi sebagai pintu masuk ke gua itu. Mereka percaya bahawa jin tinggal di dalam gua itu kerana saiz yang hebat, ruang ini sudah pasti menjadi majlis mereka, atau tempat mesyuarat.


Beberapa tahun sebelum ini penduduk tempatan berkata, mereka memanggil gua ini sebagai "Khoshilat Maqandeli". Kini penduduk tempatan merujuk kepada gua ini Khoshilat Maqandeli, manakala di peringkat antarabangsa ia dikenali sebagai Majlis al jin.



Don menulis buat pertama kali sebagai laporan khas penemuan gua Majlis Al Jinn pada bulan Oktober, 1985. Satu artikel kedua oleh Don, "Meeting Room of The Spirits", telah dipaparkan dalam September-Oktober 1990 dalam majalah Aramco World. Majlis al jin telah dimasukkan ke dalam cerita dalam bulan April, 2003, terbitan National Geographic Magazine.




Untuk memasuki Majlis al jin memerlukan kira-kira 200m tali dan kelengkapan khusus untuk turun dan naik dengan selamat. Untuk beberapa tahun ini, syarikat-syarikat pelancongan telah menyediakan perjalanan menerokai ke dalam gua Majlis al jin serta menyediakan peralatan dan latihan.




Pada tahun 2008, Kementerian Pelancongan mengeluarkan satu rancangan untuk membangunkan Majlis al jin sebagai tapak pelancongan. Ini kerana promosi pada peringkat pertama mereka berjaya menarik 75,000 pelawat pada tahun operasi (2007-8).


Coordinates: 22.8815 N 59.1052 E
No:138        (list of all attractions)
Category:Sinkholes, Caves
Values:Geology, Visual
Rank:4
Address:Asia, Oman, Ash Sharqiah Region, 100 km south-east from Masqat, 17 km west from Tiwi, on Selma Plateau
Alternate names:Majlis Al-Jin, Khoshilat Maqandeli, Muqal Cave
Depth of sinkhole:158.2 m, deepest part of cave - 178 m


Source from Wikipedia and Wondermondo

3 comments:

AUC said...

Huh tempat jin berkumpul ke tu?...

Qeela Aini said...

Subhanallah, awesome..baru tau psl tmpt ni :) gayat pulak tgk gmbar2 tu, tinggi, jauh ke dlm bebeno :)

ann-zack smile said...

Subhanallah.. Allah Maha Hebat dan hanya Dia yang mengetahui segala Rahsia Alam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...