facebook

facebook

Mari beri sokongan

1.1.12

Yg Terbaek 2012

Assalamualaikum semua.....

Terlebih dahulu ingin juge sy ucapkan SELAMAT TAHUN BARU  MASEHI 2012 dan juga tidak terlambat juge di ucapkan SELAMAT TAHUN BARU HIJRIAH 1433.


Azam Tahun Baru

Bila tiba jer tahun baru maka ramailah antara kita sibuk memperkatakan tentang azam tahun baru. Anda Bagaimana? Setiap orang mempunyai impiannya yg tersendiri. Azam merupakan 'target' untuk mendorong kita mencapai sesuatu dalam meningkatkan kualiti diri. Jadi sejauh manakah kekuatan azam kita di dalam menempuhi tahun yg kita lalui itu.

Apa yang kita mahu di dalam hidup kita? Kita menghadapi tahun baru sekali lagi. Dan kita tidak boleh membantu tetapi tertanya-tanya, adakah kita sudah mencapai ataupun setidaknya lebih dekat dengan impian yg kita tanamkan di awal tahun dahulu?

Wawasan ataupun azam adalah keupayaan untuk merancang masa depan berdasarkan segala yang kita telah pelajari setakat ini. Tetapi jika kita tidak tahu apa yang kita mahu, maka sukar untuk merancang - tanpa mengira kepandaian ataupun keupayaan.


Wawasan Lebih Mudah daripada Berfikir.

Ini melihat kepada masa depan. Berdasarkan apa yang kita nampak hari ini dan apa yang kita bayangkan untuk hari esok. Dan jika kita mempunyai pandangan jauh untuk mendapat manfaat daripada keadaan di sekeliling maka kita semakin menghampiri kepada sesuatu.

Perancangan tidak tidak perlu menjadi rumit tetapi ia perlulah mengambil tempat yg konsisten. Dan kita tidak perlu menunggu tahun baru untuk melakukannya tetapi ianya sentiasa bersama seiring dengan tindakan untuk melakukannya.


Apa yang kita lihat, lakukan dan mengharapkan?

Wawasan tidak hanya kemampuan untuk melihat, ia juga strategi untuk melakukan sesuatu tentang apa yang kita lihat, dan hak kita mengharapkan masa depan yang baru kerana tindakan tersebut.

Ambil masa untuk mencatat tiga perkara besar yang kita hadapi dan pelajari dari tahun lepas. Berhati-hati bagaimana kita hadapi setiap sesuatu perkara. Apakah harga yang perlu dibayar untuk tahu apa yang ingin kita tahu.


Untuk membantu kita mencungkil sesuatu yg tersembunyi dalam diri kita, tuliskan tiga besar yang kita hadapi kejayaan dan kegagalan tahun lepas. Kita boleh belajar dari segala-galanya jadi menulisnya untuk kita pelajari dan baiki pada tahun ini.

Tiga perkara tentang kegagalan ini adalah untuk mengelakkan ianya daripada berlaku lagi.
Sentiasa pastikan setiap masa adalah amat berharga utk memperbaiki dan pelajari tindakan kita.
 
  Semoga Tahun 2012 ini bertambah maju diri kita di dalam segala bidang dan yg amat penting sekali, biarlah kemajuan diri seiring dengan kemajuan akhlak kita sebagai seorang ISLAM.


OK, di bawah ni cara untuk kite melihat tarikh tahun Hijriah daripada Tahun Masehi. Mungkin Korang sebenarnya lebih tua di dalam Tahun Hijriah.


Date Conversion
Gregorian to Hijri Hijri to Gregorian
Day: Month: Year




3 comments:

Cik Yatt said...

selamat tahun baru :)

misz_eyza said...

selamat tahun baru 2012...smga lebih sukses dlm setiap bidang.

Zaidi Zain said...

terima kaseh.. same2 yer, semoge semua kite bertambah mutu dalam kehidupan....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...