facebook

facebook

Mari beri sokongan

27.11.11

Cara download swf file

Salam semua dan selamat menyambut Tahun Baru Hijrah 1433.

OK, mari kita fahami dulu apa itu swf file. swf ini adalah singkatan kepada 'ShockWave Flash' ataupun pada ketika ini ianya telah dikenali kepada 'Small Web Format' . Kebiasaanya swf file ini adalah dalam bentuk gambar bergerak ataupun movie ringkas dan kebanyakkan hari ini banyak laman web telah menggunakan format ini utk menghiasi laman web mereka dan tidak kurang juga berbagai-bagai jenis permainan komputer telah menggunakan format ini.

Format  swf ini adalah berbeza dengan gambar-gambar dari jenis format lain. Sebagai contohnya dari format .gif , .jpeg , .png dan berbagai-bagai lagi. Sekiranya kita hendak mendownload gambar dari jenis ini adalah mudah dengan hanya 'right click' dan kita boleh 'save as' gambar tersebut ke dalam komputer kita berbanding dengan format dari jenis swf ini. Kebiasaannya file swf ini di bina melalui program Adobe Flash.

Untuk entry ini kita akan lihat bagaimana utk mendownload file dari jenis ini bagi pengguna yg menggunakan 'Firefox' sebagai 'browser' mereka. Ok, mari kita lihat bagaimana...

Mula-mula sekali korang mestilah memiliki browser ini jika tiada korang bleh lah download di sini atau terus kepada browser korang:
Firefox 3

  1. Buka browser Firefox dan pergi  ke laman web yang mengandungi butiran Flash SWF file yang korang ingin memuat turun.
  2. Pergi ke mana-mana dalam ruang kosong pada laman web tersebut (bukan pada gambar), klik kanan dan pilih pilihan Page info:


  1. Seterusnya, pilih tab Media dari menu Info Page.
  2. Scroll ke bawah senarai dan pilih fail. Swf dari senarai. 
  3.  Setelah item telah dipilih, korang boleh klik 'Save As' pada butang yg di bawah untuk 'save'-kan fail swf flash ke dalam komputer korang.
    Saving Embedded SWF files to your PC
PERHATIAN: kalo korang hendak download apa juga file swf ini ataupun flash file ini, pastikan korang ada Flash Player yg sudah tersedia dalam komputer korang, kalo takder boleh download di sini.

Ok, selamat mencuba.... 

2 comments:

GKA said...

tq for info

tenku butang said...

ho.. gitu yea.. thanx for sharing yea..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...