facebook

facebook

Mari beri sokongan

26.12.10

Binatang lutsinar

Di Venezuela, terdapat kehidupan semulajadi iaitu 'Katak Kaca' tergolong di dalam keluarga Centrolenidae amfibia (order Anura). Sementara warna latar belakang umum katak kaca ialah adalah hijau limau, kulit perutnya adalah telus(lutsinar), sehingga jantung, hati, dan saluran pencernaan yang terlihat melalui kulit tembus mereka. 





Ikan ini dalam air aneh disebut Barreleye (Macropinna microstoma) mempunyai kepala dan mata berbentuk tabung telus. Ia memiliki mata yang sangat peka cahaya yang boleh berputar di dalam perisai telus, mengandungi cecair di atas kepalanya, sementara mata tubular ikan itu, seperti di dalam kepala yang dihalang oleh kanta hijau terang. Mata mengacung ketika mencari makanan.Dua tempat di atas mulut ikan itu bukanlah mata. Ianya adalah organ penciuman disebut nares.


Ditemui di Amerika Tengah, dari Mexico ke Panama, Butterfly Glasswing (Greta Oto) adalah kupu-kupu di mana sayapnya adalah telus. Rangkaian antara urat sayapnya kelihatan seperti kaca.





Ditemui di lautan southern hemisphere's, iaitu Squid Glass (Teuthowenia pelusida) memiliki organ cahaya pada mata dan mempunyai kemampuan untuk menggulung menjadi bola, seperti landak air. Ini merupakan mangsa kepada ikan laut banyak seperti yu goblin serta paus dan burung laut laut.







Zebrafish lutsinar ini dicipta pada tahun 2008 oleh para saintis sehingga mereka boleh mempelajari proses-proses penyakit, seperti penyebaran kanser. Ikan lutsinar yang membolehkan para penyelidik di Children's Hospital Boston membolehkan secara langsung melihat organ ikan dan mengamati proses seperti pertumbuhan tumor secara terus dalam organisma hidup.





Buaya Icefish (Channichthyidae) Darah mereka telus kerana mereka bukan dari jenis hemoglobin dan hanya mempunyai eritrosit mati. Metabolisme mereka hanya bergantung pada oksigen terlarut dalam cecair darah, ianya di yakini dapat menyeerap secara langsung melalui kulit dari air. Ini kerana air boleh melarutkan oksigen di saat paling sejuk. Dalam lima spesies, gen untuk mioglobin dalam otot juga telah lenyap, menjadikan ianya putih pada hatinya dan bukanlah pink.




Ianya disebut Phronima, haiwan luar biasa ini adalah salah satu spesies aneh. Ianya baru-baru ini ditemui pada sebuah ekspedisi ke pegunungan laut di Atlantik Utara. Dalam strategi ironis untuk terus hidup, makhluk udang kecil ini menunjukkan segala sesuatu yang dimilikinya, dalam dan luar, dalam usaha untuk menghilang untuk menyamar diri mereka.

 Kredit to believe or not

2 comments:

chuu said...

cool! ckp pasal lutsinar ni chuu suke gadjet yg trnsparent., suke tgk litar ngn wayar kt dalam tu serabot2 haha :P
ade x fon lutsinar >.<
(apsal lari tajuk ni., patotnye pasal binatang =,=")

bukan photographer said...

nasib baek manusia xd mcm ni..haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...