facebook

facebook

Mari beri sokongan

22.8.10

Misteri Batu Terbang




Ada yang menyebutnya sebagai batu terbang atau batu gantung. Ada yang menyebutkan sebagai batu pijakan Nabi Muhammad s.a.w saat akan mi'raj ke langit. Sang batu ingin ikut terbang ke langit, tetapi dilarang oleh nabi, sehingga berhenti dalam posisi melayang hingga sekarang.
Banyak yang percaya begitu saja gambar dan cerita tersebut. Tetapi tak sedikit juga yang bertanya-tanya. Benarkah itu foto asli?

Setelah beberapa lama mencari-cari kebenaran cerita dan foto tersebut, akhirnya ada penjelasan yang diperolehi dari forum perbincangan berbahasa arab. Ternyata foto batu ini sudah tersebar jauh dan juga menimbulkan 'kehebohan' di antara mereka. Jika kita di sini, emel-emel ceritanya adalah tentang kisah isra' mi'raj di atas, maka dalam forum berbahasa arab itu cerita pengiringnya berbeda. Tidak mengenai isra mi'raj. Di situ diceritakan bahwa batu ini berasal dari wilayah Al Ahsa (bukan Al Aqsa), di bahagian timur Arab Saudi, di sebuah desa bernama Al Tuwaitsir (Lihat foto-foto wilayah ini di Panoramio). Sang batu, konon ceritanya, tiba-tiba melayang setinggi sekitar 10 cm di suatu hari di bulan April, tanpa sebab yang jelas.


Seorang anggota forum tersebut menanggapi dengan menyatakan bahawa ia hidup di wilayah tersebut dan tidak pernah melihat ada batu yang terbang melayang (lihat juga komentar dari orang-orang yang tinggal di wilyah ini dari artikel berbahasa inggris: the mistery of floating rock di sini). Ia pun kemudian memberikan foto-foto batu yang dimaksud. Dan ternyata, memang batu tersebut ada, namun mempunyai penyangga di bawahnya. Foto asli batu tersebut menunjukkan bahwa memang batu tersebut cukup unik. Dan dengan mengambil sudut photographi yang tepat, dilanjutkan dengan memanipulasi hasil gambar dengan photoshop atau program pengolah gambar lainnya, orang dengan mudah menghilangkan penyangga tersebut untuk memberi kesan sebagai batu yang melayang di udara.



Ada juga referensi mengenai batu terbang ini di flickr

Bagaimana dengan batu yang merupakan pijakan Rasulullah s.a.w tatkala ber-isra'mi'raj?



Di samping ini adalah gambar batu tersebut, tampak dari atas. Ia berada di Jerusalem, Palestin di wilayah Haram al Quds al Sharif. Batu inilah yang dilindungi dengan bangunan yang kita kenal sebagai simbol Palestin, yaitu Masjid berkubah Emas, Dome of the Rock, atau Qubah al Shakhra atau masjid Kubah Batu. Apakah batu ini melayang? Wallahua'lam.

7 comments:

Aidi-Safuan said...

huhu.. nih forward email la nih. palsu~

shidah said...

misteri ada dimana2..oleh itu jgn biarkan hidup kamu diselubungi misteri....:)

Aniza said...

Salam ziarah

Terima kasih kongsikan artikel ni. Kesal juga kepada mereka yang tidak bertanggungjawab yang mempermainkan Islam dan junjungan melalui kisah batu ni.

http://anizawahit.blogspot.com/

Nurulbadiah Lai said...

ohh..
btul ke palsu..
bru thu...
thanks 4 de info

zaidisign said...

yer la, sebelum ni penah gak dapat email pasal batu ni tp tak perhatikan betul2,pehtu bile tgk balik baru perasan, takkan la batu tu dok tgh tpt lapang plak, ghupernye tipah tertipu lagiiiiiiiiiii....

soffea said...

lerrr... palsu ke?? ish.. nasib la ade bace n3 nie..
huhu..
thx ya ;)

Aidi-Safuan said...

hahaha... aper la diorang nih. pasal batu pon nak gembar-gemburkan. haih..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...